Что такое технология drive-by-wire?

Компьютерная диагностика volkswagen | page 6 | vag-com

Достоинства

Можно в той или иной мере реализовать «мечту водителя» — машину, действующую по принципу «делай то, что я хочу». Например, нажатый до упора тормоз может означать не «зажать тормозные диски с максимальным усилием», а «остановиться как можно быстрее», и уже дело ЭВМ — решать, как остановиться.

В обычных автомобилях расположение некоторых органов управления во многом диктуется компоновкой агрегатов. Drive-by-wire позволяет перенести их в любое удобное место — например, переключать передачи кнопками на руле.

Также это позволяет автоматизировать некоторые рутинные действия — удерживание скорости или полосы, парковку в стеснённых местах.

Steer-by-wire

The steering wheel is physically attached to the majority of automobiles’ rack-and-pinion steering units or worm-and-sector steering gears. The steering box or rack-and-pinion unit also rotates when the steering wheel does. The steering linkage is normally moved by a steering box using a pitman’s arm, and a rack-and-pinion unit can then apply torque to the ball joints through tie rods.

There is no physical connection between the steering wheel and the tires in cars using steer-by-wire technology. Technically speaking, steering wheel is not even necessary for steer-by-wire systems. In order to give the driver sensation when using a steering wheel, several steering feel emulators are frequently employed. 

Недостатки

В первую очередь это — дороговизна и пониженная надёжность. Например, если дроссель, трансмиссия и зажигание выходят из-под контроля водителя, остановить машину станет невозможно.

Возможны ошибки контроллера, вызванные невозможностью получения необходимой информации, её недостаточным характером или искажением, либо отсутствием учёта всех возможных вариантов программным обеспечением — например, для экстренной остановки на рыхлом грунте надо не удерживать колесо крутящимся, а, заблокировав, «зарыть» его в грунт (этот недостаток характерен для современной системы АБС), однако надёжное определение типа грунта в движении при современном уровне технологий практически невозможно. Управление автомобилем, особенно в нестандартных ситуациях, требует учёта множества факторов, информацию о некоторых из которых может надёжно получить только сам водитель — например, очень сложно при помощи датчиков получить надёжную информацию о типе и состоянии дорожного покрытия, степени его обледенения в гололёд и т. п.

Руль служит не только для передачи управления автомобилю, но и передаёт водителю информацию о состоянии передних колёс («обратная связь»)

При переходе на drive-by-wire водитель лишается этого важного «органа чувств»; использование технологии force feedback — всего лишь полумера (хотя в авиации уже давно отработаны системы управления с необратимыми бустерами (усилителями), в которых какая либо прямая связь между органами управления и исполнительным механизмом отсутствует, а «обратная связь» на органах управления создаётся полностью искусственно при помощи специальных загрузочных механизмов). Кроме того, в случае отказа системы водитель лишается возможности напрямую управлять автомобилем, что законодательно запрещено в ряде стран[].

По этим причинам рулевое управление редко полностью переводят на Drive-by-Wire (хотя «парковочные ассистенты» с возможностью автоматического контроля управляемых колёс при парковке стали обычной ситуацией). Но такие автомобили есть, — например, в Infiniti Q50 руль никак механически не связан с колёсами. Это же не даёт применить для управления автомобилем устройство типа джойстик, не обеспечивающее резервного ручного режима управления, — хотя и такие автомобили существовали, например, SAAB Prometheus.

Brake-by-wire

Some believe that electronic throttle control is less risky than brake-by-wire technology because it does not physically connect the driver to the brakes.

However, there are a variety of brake-by-wire technologies, including electro-hydraulic and electromechanical systems, both of which can be built with fail-safes in mind.

A master cylinder and many slave cylinders are used in conventional hydraulic brake systems. The master cylinder experiences physical pressure when the driver depresses the brake pedal.

The majority of the time, a vacuum or hydraulic brake booster increases that pressure. The pressure is then transferred to the brake calipers or wheel cylinders through brake lines.

Anti-lock braking systems were the early versions of brake-by-wire technologies, since they made it possible for a car’s brakes to be applied automatically and without a driver’s involvement. An electrical actuator that engages the existing hydraulic brakes makes this possible.

On top of this basis, several safety technologies have been developed. Brake-by-wire technology is related to electronic stability control, traction control, and automatic braking systems, which all rely on ABS. 

Electronic throttle control

Electronic throttle control is the drive-by-wire technology that is most widely used and most accessible. These systems employ a number of electronic sensors and actuators, as opposed to conventional throttle controls that connect the gas pedal and throttle with a mechanical cable.

Throttle sensors have been utilized for many years in vehicles with computerized fuel controls. The throttle is still operated by a physical connection even if these sensors inform the computer of its location.

True electronic throttle control (ETC) vehicles lack a physical link between the accelerator and the throttle. Instead, the throttle is opened by an electromechanical actuator thanks to a signal the gas pedal transmits.

Since it is simple to use and has a fail-safe, foolproof design, this form of drive-by-wire technology is frequently regarded as the safest. Electronic throttle control systems can be created so that the throttle closes if it’s no longer receiving a signal from the pedal sensor, similar to how a mechanical throttle cable would if it were to break.

Latest Car Videos on Zigwheels

  • Toyota RAV4 Hybrid vs Fortuner GR-S Comparo | Zigwheels.Ph

    15 May, 2023
    .

  • 2023 Chery Tiggo 8 Pro PHEV Review | Zigwheels.Ph

    15 May, 2023
    .

  • 2023 Isuzu D-Max First Look | Zigwheels.Ph

    21 Apr, 2023
    .

  • 2023 Manila International Auto Show Top 10 Highlights | Zigwheels.Ph

    17 Apr, 2023
    .

  • 2023 Ford Territory First Look | Zigwheels.Ph

    17 Apr, 2023
    .

  • Great Wall Motor Test Drive | Zigwheels.Ph

    17 Apr, 2023
    .

  • 2023 Kia Sorento SX Review | Zigwheels.Ph

    17 Apr, 2023
    .

  • 2023 Geely Coolray SE Review | Zigwheels.Ph

    31 Mar, 2023
    .

  • Hyundai Cebu Drive with Creta and Stargazer | Zigwheels.Ph

    31 Mar, 2023
    .

  • 2023 Isuzu mu-X LS-E 4×4 First Look | Zigwheels.Ph

    21 Mar, 2023
    .

Vehicles with drive-by-wire technology

Although there aren’t any entirely drive-by-wire production cars yet, several carmakers have created concept cars that fit the category, as do construction vehicle makers. 

Tractors and forklifts use drive-by-wire technology, but even vehicles with electronic power steering still have physical steering linkages.

More vehicles now use electronic throttle control, and there are many different makes and models that do so. Production models can also be found with brake-by-wire. Toyota’s Electronic Controlled Brake and Mercedes-Benz’s Sensotronic are said to be two examples of the technology. 

Autonomous vehicles, which enable remote operation or through a computer, might also be combined with drive-by-wire. The technology is connected directly to the electromechanical actuators that control the self-driving car’s steering, braking, and acceleration. 

Drive-by-wire technology is, well, rewiring the progress of the automobile. 

Photos from Mercedes-Benz and Roy Robles 

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Tehnik Shop
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: