Как выбрать шлем виртуальной реальности? oculus rift vs htc vive

Htc vive vs oculus rift s: в чем разница?

Connectivity

Has USB Type-C
HTC Vive Focus

Oculus Rift S

The USB Type-C features reversible plug orientation and cable direction.

Bluetooth version

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Focus)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Bluetooth is a wireless technology standard that allows data transfers between devices placed in close proximity, using short-wavelength, ultra-high frequency radio waves. Newer versions provide faster data transfers.

Is compatible with Android
HTC Vive Focus

Oculus Rift S

It is compatible with a range of Android devices such as smartphones and tablets.

Is compatible with iOS
HTC Vive Focus

Oculus Rift S

It is compatible with a range of iOS devices such as iPhones, iPads and the iPod Touch.

DisplayPort outputs

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Focus)

1

Allows you to connect to a display using DisplayPort.

mini DisplayPort outputs

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Focus)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Allows you to connect to a display using mini-DisplayPort.

HDMI ports

1

1

More HDMI ports mean that you can simultaneously connect numerous devices, such as video game consoles and set-top boxes.

USB version

2

3

Newer USB versions are faster and have better power management.

supports Wi-Fi
HTC Vive Focus

Oculus Rift S

The device can connect to Wi-Fi.

Дизайн

вес

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (HTC Vive Cosmos)

563g

Мы считаем, что меньший вес лучше, потому что более легкие устройства удобнее переносить. Меньший вес также является преимуществом для бытовой техники, поскольку транспортировка становится удобнее, а также для многих других видов продукции.

Могут быть использованы в беспроводном режиме.
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

Беспроводные устройства предоставляют пользователям большую свободу движений при прослушивании.

регулируемое IPD
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

Межзрачковое расстояние (IPD) — это расстояние между центрами зрачков ваших глаз. Без регулируемого IPD линзы гарнитуры VR могут не совпадать с вашими зрачками, что может вызвать напряжение глаз и тошноту.

емкость аккумулятора

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (HTC Vive Cosmos)

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (Oculus Rift S)

Заряд батареи, или емкость аккумулятора, представляет собой количество электрической энергии, хранящейся в батарее. Чем больше заряд аккумулятора, тем дольше срок службы батареи.

имеет индикатор уровня заряда батареи
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

Индикатор показывает, что уровень заряда батареи низкий.

толщина

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (HTC Vive Cosmos)

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (Oculus Rift S)

Толщина (или глубина) продукта.

высота

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (HTC Vive Cosmos)

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (Oculus Rift S)

Высота представляет собой вертикальный размер продукта.

объем

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (HTC Vive Cosmos)

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (Oculus Rift S)

Объем — это количество трехмерного пространства, окруженного рамкой продукта, или, проще говоря, пространство, которое занимает продукт.

максимальная рабочая температура

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (HTC Vive Cosmos)

Неизвестно. Помогите нам, предложите стоимость. (Oculus Rift S)

Максимальная температура, при котором устройство может работать на оптимальном уровне.

Oculus Rift S is an affordable way to get into PC VR

The Rift S is a PC-powered VR system that does not require external sensors, making it a better choice for those who plan on bringing VR with them wherever they go. It has been redesigned with a halo headband, it features integrated audio, and you have access to the ever-growing collection of games from the Oculus Store (including many exclusives) and from Steam. The LCD display might not offer the same deep color as the AMOLED displays in the Vive, and tracking might not be quite the same (though still good), but it’s more readily available than the Vive, which will no doubt be a massive deal for a lot of people.

Oculus Rift S

The next evolution of the Rift brings improved lenses, a display with a higher pixel count than the original, and a redesigned head strap and tracking system, but you’re still tethered to a PC.

Интерфейс и функциональность

Помимо настроек для VR-шлема, оболочка позволяет получить доступ к магазину приложений Oculus и библиотеке уже установленных программ. Навигация по магазину осуществляется быстро, равно как и установка контента. В некоторых случаях нужно будет дополнительно подтвердить согласие на установку. Это связано с ограничениями безопасности Windows.

На фоне запутанной и нелогичной Oculus DK2, новая Oculus Windows кажется просто эталоном управляющего приложения. Меню продуманное, интерфейс интуитивно понятный. В шлеме программа становится даже удобнее, чем при использовании на ПК. Разобраться с ней сможет даже ребенок. Похоже, в Oculus учли предыдущий опыт и сделали максимально дружелюбную оболочку.

Какие приложения можно установить

Oculus предлагает неплохой набор игр, они доступны в фирменном магазине приложений и распределены по нескольким категориям. Компания активно привлекает к разработке компании разработчиков, конкурируя с HTC. Помимо игр (кстати, в конце статьи мы представим список понравившихся нам тайтлов), для Rift были созданы многочисленные 360-градусные видео, и даже несколько сериалов.

Помимо собственного магазина, устройство поддерживает работу со SteamVR. И хотя не все из присутствующих в SteamVR приложений адаптированы к Rift (магазин в основном ориентирован на HTC Vive), однако можно без труда найти еще несколько десятков игр.

Тут же можно ознакомиться с отзывами других пользователей, скачать демки и оставить собственные комментарии. Перед использованием приложений из SteamVR, необходимо установить дополнительное ПО (доступное на сайте Steam) и с его помощью выполнить калибровку. Процедура крайне простая и быстрая.

Oculus Rift S vs. HTC Vive Design

Source: Windows Central (Image credit: Source: Windows Central)

The HTC Vive comes stock with an adjustable head strap that sort of holds the head-mounted display (HMD) against your face and can be adjusted with Velcro. It does not include built-in audio (there’s a 3.5mm audio jack for third-party headphones) though you can splurge and pick up an that has an adjustment dial on the back for easy fitting and built-in headphones. We’ve used the stock Vive strap for years and haven’t had any issues, but if you prefer something closer to a design with a halo headband that the HMD sort of hangs off of, the Rift S is probably more your speed.

Oculus teamed up with Lenovo — which has its — to design the Rift S, and the influence is apparent. A halo headband with an adjustment dial on the back sits securely over your head, and the HMD, which can be moved in and out to get a tight fit, sits against your face. There’s still a band that runs along the top of your head to keep it from slipping down.

The Vive has a single camera on its front that can be used to see the world around you while in VR, but it’s not used for any controller tracking. The Rift S is overall less bulky despite having a total of five sensors that make up its Insight tracking system, with two on the front, two on the side, and one on the top. These can also be used to see the real world around you, which is handy if you need to quickly use a keyboard and mouse or see who’s tapping you on the shoulder to get your attention.

Design

Image 1 of 3

Image Credit: HTC

Valve Index

As head-mounted VR devices, there are some similarities between all three of these headsets, but they all take somewhat different approaches.

The Oculus Rift S uses a Halo-style headband with a knob that tightens the band to fit snug on your head. This allows for less pressure against your face from the display housing. There’s also an adjustable band that goes over the top of your head.

The HTC Vive Pro and Valve Index use similar headband styles, with a tightening band that goes around the sides of your head and a top strap. This style can result in a bit more pressure on the front of your face. But, all three use a knob to dial in the tightness, making it very easy to take on and off and fit to different users heads.

Lenses

When you’re looking at specs, the HTC Vive Cosmos has the advantage. It sports 2880 x 1700-resolution lenses comboed with a smooth 90-Hz refresh rate and a 110-degree field of view. Meanwhile, the Oculus Rift S’ lenses sport only 2560 x 1440-resolution lenses at a 80-Hz refresh rate with a 110-degree field of view. 

(Image credit: Future)

Both lenses were incredibly colorful and bright when playing games like Arizona Sunshine, as the orangish desert and mountainous ranges popped on the displays. When comparing the resolutions and refresh rate, the difference between the lenses was so negligible that I couldn’t see the difference.

However, noticeable or not, the HTC Vive Cosmos still has the slight advantage over the Oculus Rift S on paper.

Winner: HTC Vive Cosmos

Design

weight

555g

563g

We consider a lower weight better because lighter devices are more comfortable to carry. A lower weight is also an advantage for home appliances, as it makes transportation easier, and for many other types of products.

Can be used wirelessly
HTC Vive Pro

Oculus Rift S

Wireless devices allow users more freedom of movement.

adjustable IPD
HTC Vive Pro

Oculus Rift S

Interpupillary distance (IPD) is the distance between the center of your eyes. Without adjustable IPD, the lenses of a VR headset may not line up with your pupils, which can result in eye strain and nausea.

battery power

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Pro)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Battery power, or battery capacity, represents the amount of electrical energy that a battery can store. More battery power can be an indication of longer battery life.

has a battery level indicator
HTC Vive Pro

Oculus Rift S

An indicator shows you when the device has low battery.

thickness

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Pro)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

The thickness (or depth) of the product.

height

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Pro)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

The height represents the vertical dimension of the product.

volume

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Pro)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Volume is the quantity of three-dimensional space enclosed by the product’s chassis or, in simpler terms, the space the product occupies.

maximum operating temperature

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Pro)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

The maximum temperature at which the device can perform to the optimal level.

Советы по настройке и регулировке

Настройка и калибровка изображения производятся с помощью программного обеспечения. Программная оболочка доступна на официальном сайте Oculus (файлы Oculus Runtime for Windows\Mac OS). Там же можно обнаружить комплекты SDK для разработчиков. Если вы не собираетесь использовать Rift для создания игрового контента, SDK вам не нужны. После установки на компьютере появится конфигурационное приложение OculusConfigTool.

Рядом с кнопкой включения расположен световой индикатор. Если он горит синим цветом, значит изображение поступает на шлем. Оранжевый цвет индикатора говорит о том, что шлем включен, но изображение на него не поступает. Возможная причина – использование режима Direct HMD Access from Apps.

Советуем установить режим Extend Desktop to the HMD в конфигурационной утилите. По умолчанию изображение будет выводится в альбомном формате и окажется перевернутым, поэтому измените ориентацию экрана для Rift на портретную.

Первичная настройка проводится с помощью демосцены Oculus Demo Scene (кнопка Show Demo Scene в конфигурационном приложении). Первые впечатления от VR вы получите именно в ней. Запустив программу и одев шлем, вы окажетесь в 3D пространстве. Следуя инструкциям и совершив несколько простых движений, вы настроите шлем.

К компьютеру Rift подключается с помощью спаренного кабеля с HDMI и USB коннекторами. Питание шлема происходит через интерфейс USB. USB коннектор подсоединяется к расположенному на компьютере порту USB 2.0 или USB 3.0. Если шлем не включился, смените порт с USB 2.0 на USB 3.0 (или наоборот).

Если проблема не исчезла, зайдите в Диспетчер Устройств, найдите Generic USB и в свойствах на вкладке

Управление электропитанием снимите галочку с пункта «Разрешить отключение этого устройства для экономии энергии».

HTC Vive Pro vs. Oculus Rift: Display

Like the Rift, the Vive Pro has dual AMOLED displays with a 90Hz refresh rate and a 110-degree field of view (FOV). You’re looking at the same max framerate and you’ll still get the feeling that you’re looking into goggles. However, the Vive Pro’s displays have a higher resolution, for a combined total of 2,880 x 1,600, as opposed to the Rift’s combined 2,160 x 1,200.

That’s a pretty big difference, especially when you break it down to pixels per inch (PPI). You’re no doubt going to notice the 615 PPI of the Vive Pro, up from the Rift’s 461 PPI, and there’s also going to be less screen-door effect in the new headset. If you want the best picture possible, go with the Vive Pro.

Chaperone and Guardian

Both the Rift and the Vive allow you to literally walk in a virtual space. Vive, however, enables you to walk around and explore this new space using Valve’s proprietary Chaperone technology which creates a visual grid when you’re in danger of running into a physical obstacle. Leveraging room-tracking capabilities, the Rift’s Guardian system will project a blue-green grid when you’re getting too close to a wall.

Valve has taken its safeguard technology to the next level with the front camera, showing the outside world in an inky-blue tint that saves you from crashing into any nearby obstacles. You  can also access the camera by double-tapping a button on the controller. This comes in handy, in case you need to find something in the room and would rather keep the headset on.

MORE:

Chaperone has also arrived on the Rift, albeit in a limited capacity. Oculus’ Guardian system will give you the Tron-like grid when you get too close to a boundary, which grants the headset a level of mobility it previously lacked. However, without a camera on the headset, you lose out on the pass-through ability which allows you to look into the real world via a front-mount camera.

Winner: HTC Vive

PC Requirements

On the laptop front, both headsets require at least an Intel Core i7-6700HQ processor, 8GB of RAM, an Nvidia GeForce GTX 980 GPU (although we recommend ), two USB 3.0 ports, HDMI 1.4, a 1920 x 1080 display, and Windows 7 or above.

There are a few key differences in the two headsets’ requirements for , namely CPU, RAM requirements and ports. The Vive can function with a minimum Intel i5-4590 or AMD FX 8350, 4GB of RAM with either HDMI 1.4 or DisplayPort 1.2 and at least one USB 2.0, with a Windows 7 operating system. As far as GPUs, you’ll need at least an Nvidia GTX 970 or AMD Radeon R9 290.

(Image credit: Oculus Rift-ready PCs. Credit: Oculus)

Thanks to Oculus’ Asynchronous Spacewarp (ASW) technology, the Rift can support certain lower-end PCs that the Vive doesn’t. That means the minimum your system needs to run Rift titles is an Intel i3-6100 or AMD FX 4350 processor, at least 8GB of RAM, an Nvidia GTX 960 or AMD Radeon RX 470 GPU, and HDMI 1.3 with three USB 3.0 ports, plus one USB 2.0 port. Unfortunately, ASW doesn’t work on Windows 7, so you’ll need a system with Windows 8 at a minimum.

Winner: Oculus Rift

Display & Lenses

screen size

7″

5.6″

The bigger the screen size is, the better the user experience.

resolution

2880 x 1600px

2560 x 1440px

Resolution is an essential indicator of a screen’s image quality, representing the maximum amount of pixels that can be shown on the screen. The resolution is given as a compound value, comprised of horizontal and vertical pixels.

field of view

110°

110°

A wider field of view assures an immersive and realistic experience.

refresh rate

90Hz

80Hz

The frequency at which the screen is refreshed. Higher frequency results in less flickering (less noise) and more natural movement representation in action-intense scenes.

Display type

OLED/AMOLED

LCD

The type of technology used in the display.

Has adjustable lenses
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

With adjustable lenses, the device can assure a sharp and clear image for a wide range of users, including users who usually wear glasses.

Has a display
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

The device has an electronic display to present information to the user.

lens diameter

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Pro Eye)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Lenses with a bigger diameter offer better image quality.

pixel density

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Pro Eye)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Pixel density is a measurement of a screen’s resolution, expressed as the number of pixels per inch (PPI) on the screen. A higher pixel density translates into more clarity and sharpness for the images rendered on the screen, thus improving the quality of the viewing experience.

Performance

Both headsets ditch their base stations and go for self-contained tracking from their cameras. For a more expensive headset, the HTC Vive Cosmos falls flat on its face when it comes to performance while the Oculus Rift S flourished.

I played Arizona Sunshine on both headsets, and wow, what an difference. With the Rift S, the tracking was so smooth that I felt like a complete badass, bouncing around like a cowboy and nailing headshots on zombies with my six-shooter. Even when the game became more intensive, sending hordes of zombies after me, I didn’t experience any slow down as I lit up everything in front of me with a submachine gun.

(Image credit: Future)

However, when playing with the Vive Cosmos, every time I went to reload, my arms would get trapped in the air for a split second before the system registered where my guns actually were. Ironically, aiming and firing my guns felt fine, but if I moved just a little too quickly, the headset would spazz out and my arms would be exactly where they shouldn’t be, which cost me way too many runs.

The Vive Cosmos struggled to find itself without tracking stations to hold its hand, while the Rift S became a successful and independent VR headset.

Winner: Oculus Rift S

Особенности модели

Так как это первый по-настоящему массовый VR-шлем, его просто не с чем сравнивать и, по сути, каждое решение, в нем реализованное, является особенным. И все же, некоторые вещи нас удивили больше других.

Во-первых, очки виртуальной реальности очень легкие. Несмотря на несколько громоздкую конструкцию, устройство имеет малый вес и практически не оказывает давления на лицо и шею. Это, безусловно, положительный момент. Нельзя сказать, что в шлеме можно провести весь день, но час-полтора игры пролетают незаметно.

Во-вторых, несмотря на приставку DK, опыт общения с устройством оказался положительным с самого начала. Хотя в комплект не входит установочный диск с драйверами, их можно скачать с сайта Oculus.

Процесс первичной настройки очень быстрый, буквально через полчаса после распаковки мы смогли запустить первое демо. При чем добрую половину времени мы настраивали ремни и подгоняли их размер.

В интернете можно увидеть отзывы, что устройство отказывалось работать с ранними версиями драйверов, но это, скорее, проблема совместимости с конкретными моделями видеокарт. Мы с такой проблемой не столкнулись. В любом случае, перед установкой советуем скачать самые свежие драйвера для вашей видеокарты.

В-третьих, устройство поставляется в шикарном пластиковом кейсе, способном перенести не один авиаперелет.

Ну и самое главное, это изображение. Да, оно не лишено недостатков и может вызвать головокружение, но те ощущения, что возникают, когда впервые одеваешь VR-шлем, незабываемы и их сложно описать словами. Действительно, оказываешься в другой реальности, в другом мире и кажется, что книги фантастов стали правдой, а далекое будущее уже наступило.

Для использования Rift необходим ПК с мощной видеокартой. Именно видеокарта будет заниматься обработкой картинки, разделяя ее на две составляющие – одну для правого глаза, и одну для левого. На слабых видеокартах картинка будет тормозить, дергаться, эффект 3D не возникнет.

Собственно, покупка игрового компьютера или апгрейд уже существующего могут стать заметной статьей расходов. Подробнее о требованиях к ПК можно почитать на сайте Oculus.

Материалы корпуса и габариты

Корпус пластиковый и в данном случае это плюс, ведь чем меньше общий вес устройства, тем комфортнее играть. На многочисленных фото Rift выглядит довольно массивным, но в реальности его габариты не столь ощутимы. Производитель не приводит данных о размерах устройства, но его можно сравнить с маской аквалангиста. Вес модели составляет 380 грамм.

К внутренней части корпуса прикреплена мягкая поролоновая прокладка. Именно она прилегает к лицу, когда шлем одет на голову.

Качество сборки

У нас не возникло претензий к качеству сборки. Хотя корпус не является монолитным, а сам пластик довольно тонкий, ничего не скрипит и не болтается.

Позиционирование

Устройство, способное изменить, как минимум, мир цифровых развлечений – именно так мы воспринимаем Rift.

Схожими словами его описывает и производитель, позиционируя шлем как первое массовое устройство для виртуальной реальности

Внимание к шлему колоссальное, что подтверждает не только успех на Kickstarter, но и практически моментальную продажу всей первой партии

Можно не сомневаться, что свои модели VR-очков выпустят и другие технологичные компании, но Rift в любом случае останется первым шлемом для виртуальной реальности и, по всей видимости, позволит зародиться новому рынку VR-устройств.

Design

weight

555g

563g

We consider a lower weight better because lighter devices are more comfortable to carry. A lower weight is also an advantage for home appliances, as it makes transportation easier, and for many other types of products.

Can be used wirelessly
HTC Vive

Oculus Rift S

Wireless devices allow users more freedom of movement.

adjustable IPD
HTC Vive

Oculus Rift S

Interpupillary distance (IPD) is the distance between the center of your eyes. Without adjustable IPD, the lenses of a VR headset may not line up with your pupils, which can result in eye strain and nausea.

battery power

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Battery power, or battery capacity, represents the amount of electrical energy that a battery can store. More battery power can be an indication of longer battery life.

has a battery level indicator
HTC Vive

Oculus Rift S

An indicator shows you when the device has low battery.

thickness

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

The thickness (or depth) of the product.

height

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

The height represents the vertical dimension of the product.

volume

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

Volume is the quantity of three-dimensional space enclosed by the product’s chassis or, in simpler terms, the space the product occupies.

maximum operating temperature

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive)

Unknown. Help us by suggesting a value. (Oculus Rift S)

The maximum temperature at which the device can perform to the optimal level.

Отслеживание

Отслеживает движения головы
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

Изображения двигаются в реальном времени, повторяя движения вашей головы, что обеспечивает реалистичный опыт виртуальной реальности.

имеет гироскоп
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

Гироскоп — это датчик, который может быть использован для измерения ориентации устройства, например, путем измерения угловой скорости вращения. Первоначально они были построены с использованием вращающегося ротора для обнаружения изменений в ориентации, таких как кручение или вращение.

Имеет отслеживание положение
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

Устройство может отслеживать ваше положение в пространстве и предупредит вас, если вы можете о что-то удариться.

Может отслеживать движения головы на 360°
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

Шлем имеет несколько сенсоров и камер, которые обеспечивают низкую задержку при отслеживании движений на 360 градусов.

имеет акселерометр
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

Акселерометр — это датчик для измерения линейного ускорения устройства. Обычное он применяется для обнаружения перехода устройства из вертикального в горизонтальное положение.

Имеет возможность управления жестами
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

С помощью управления жестами вы можете взаимодействовать с виртуальными объектами.

зона отслеживания

4.6 x 4.6m

3.3 x 1.5m

Площадь поверхности, которую можно использовать для симуляций виртуальной и дополненной реальности. Большая зона отслеживания гарантирует вам большую свободу передвижения.

Имеет инфракрасный датчик
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

С инфракрасным датчиком, устройство может обнаруживать движение путем измерения инфракрасного (ИК) излучения объектов в его поле зрения.

Имеет функцию отслеживания взгляда и глаз
HTC Vive Pro Eye

Oculus Rift S

Устройство может отслеживать ваш взгляд и движения ваших глаз, что делает взаимодействие с контентом более легким.

Tracking

Tracks head movement
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

As your head moves, the images move in real-time, assuring a realistic experience.

has a gyroscope
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

A gyroscope is a sensor that tracks the orientation of a device, more specifically by measuring the angular rotational velocity. Initially, they were built using a spinning rotor to detect changes in orientation, like twisting or rotation.

Has position tracking
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

The device can track your position in space and warn you if you are about to hit something.

Can track 360° head movement
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

The headset has multiple sensors and cameras that assure low latency tracking for 360° movements.

has an accelerometer
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

An accelerometer is a sensor used to measure the linear acceleration of a device. A common application is detecting when a device changes between vertical and horizontal positions.

Has gesture control
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

The gesture control function allows you to manipulate virtual objects.

tracking area

Unknown. Help us by suggesting a value. (HTC Vive Cosmos)

3.3 x 1.5m

The area of the surface that can be used for VR or AR simulations. A larger tracking area allows you more freedom of movement.

Has an infrared sensor
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

With an infrared sensor the device can detect motion by measuring the infrared (IR) light radiating from objects in its field of view.

Has gaze and eye tracking capabilities
HTC Vive Cosmos

Oculus Rift S

The device can track the movement of your eyes and your gaze, making it easy to interact with the content.

Впечатления и выводы

Шлем не лишен достоинств, хотя о недостатках тоже стоит сказать. Это первое по-настоящему массовое устройство такого рода. Цену на Rift нельзя назвать низкой, но гиков и энтузиастов VR она вряд ли отпугнет.

Шлем поставляется в отличном пластиковом кейсе и укомплектован всем необходимым для использования. Значимое преимущество – малый вес Rift и продуманная система крепления. Первые ощущения от использования шлема незабываемые.

Но есть и минусы. Если вы станете совершать быстрые повороты головой, изображение на дисплее будет немного запаздывать. Задержка невелика, но она есть. В Oculus знают об этой проблеме и обещают исправить ее в новых моделях. Для работы со шлемом необходим мощный современный ПК с хорошей видеокартой. Покупка нового игрового компьютера может оказаться основной статьей расходов при использовании Rift.

Картина содержит пиксели

Почему-то многие обозреватели акцентируют на этом особенное внимание, считая присутствие пикселей существенным минусом. В реальности же на них очень быстро перестаешь обращать внимание и замечать

Мы бы не стали строго судить Rift DK, ведь это лишь первый VR шлем и к тому же коммерчески удачный. За ним последуют новые модели, в которых революционная технология будет постепенно улучшаться.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Tehnik Shop
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: